Moje coolinarne podró¿e : smaki, przyprawy, kolory, zapachy czyli mniej lub bardziej udane eksperymenty. Zdjecia i opisy zamieszczone na tym blogu sa wlasnoscia autora i zabrania sie ich kopiowania, przetwarzania lub ich wykorzystywania bez mojej zgody. Osoby lub firmy zainteresowane wspolpraca ze mna prosze o kontakt na adres coolinarneeksperymenty@gmail.com
O autorze
Tagi
Durszlak.pl Wykrywacz smaku - www.wykrywacz-smaku.pl Print Friendly and PDF Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
zBLOGowani.pl

Dodatki do mies

poniedzia³ek, 18 sierpnia 2014

Courge sautée à l'ail, persil et parmesan

 


Sezon na dynie uwazam za otwarty! Co prawda jeszcze ich niewiele na straganach ale pojawily sie juz pierwsze, dorodne okazy. Oczywiscie ku mojej uciesze, bo dynie lubie i czesto uzywam w mojej kuchni. Jest niskokaloryczna, pelna witamin z grupy B, bogata w potas, po ugotowaniu nie traci swych wartosci odzywczych... No i przede wszystkim jest smaczna! :-) Purée, zapiekanka, zupa, w farszu, w tarcie, w occie... Jest z czego wybierac.

Oto dyniowe przepisy, ktore juz pojawily sie na moim blogu : 

Dzisiejszy przepis dostalam razem ze swiezo zakupiona dynia. Idealne jako dodatek do mies i ryb. Polecam!

  • 1kg dyni,
  • 4 zabki czosnku,
  • duza garsc posiekanej natki pietruszki,
  • sok z polowy cytryny,
  • 100g parmezanu,
  • Sol, pieprz,
  • oliwa z oliwek
  1. Obrana ze skory dynie kroimy na sredniej wielkosci kawalki. 
  2. W duzej patelni rozgrzewamy 3 lyzki oliwy. Wrzucamy na nia dynie. Lekko solimy i podsmazamy dynie na srednim ogniu przez ok 10 minut, az sie zarumieni i zmieknie.
  3. Dodajemy drobno posiekany czosnek i smazymy jeszcze przez ok 5 minut.
  4. Polewamy sokiem z cytryny, doprawiamy sola i pieprzem. 
  5. Dynie podajemy na cieplo. Przed podaniem posypujemy natka pietruszki i startym paremezanem.

 

 

Recette en français

  • 1kg de courge musquée,
  • 4 gousses d'ail,
  • 1 grosse poignée de persil haché,
  • jus d'un demi citron,
  • 100g de parmesan,
  • sel, poivre, 
  • huile d'olive
  1. Eplucher la courge et la découper en cubes.
  2. Dans une grande sauteuse, faire chauffer 3 cuillères à soupe d'huile d'olive. Ajouter la courge et faire cuire à feu moyen pendant 10 minutes, le temps qu'elle soit dorée.
  3. Ajouter l'ail finement haché, assaisonner avec du sel et poivre. Continuer la cuisson pendant 5-7 minutes, le temps que la courge soit moelleuse, bien cuite.
  4. Ajouter le persil haché et le jus de citron. Bien mélanger.
  5. Servir chaud, parsemer de parmesan râpé juste avant de servir.

 

Smacznego // Bon appétit.

Magda

wtorek, 01 lipca 2014

Carottes caramélisées au miel et thym frais

Lubie ziemniaki. Ale czasem trzeba urozmaicic jadlospis i sprobowac czegos innego ;-). Tegoroczne, slodziutkie, chrupiace marchewki. Czemu nie! Lekko skaramelizowane w miodzie i sosie sojowym, z dodatkiem swiezego tymianku. Idealne jako dodatek do wszelkiego rodzaju mies. Ja podalam je z grillowana piersia z kaczki. 

  • 1 peczek mlodych marchewek,
  • 2 lyzki oliwy z oliwek,
  • 2 lyzki sosu sojowego,
  •  lyzki miodu,
  • swiezy tymianek,
  • sol i pieprz
  1. Marchewke dokladnie myjemy, ewentualnie obieramy jesli skorka jest zbyt gruba.
  2. Na patelni rozgrzewamy oliwe z oliwek. Wrzucamy na nia marchewki (w calosci lub przekrojone wzdluz - w zaleznosci od rozmiaru). 
  3. Polewamy sosem sojowym, dodajemy miod i swiezy tymianek. 
  4. Zmiejszamy ogien i podsmazamy marchewki przez 2-3 minuty caly czas mieszajac.
  5. Zalewamy szklanka wody, zwiekszamy ogien i dusimy przez ok 10-15 minut do momentu, az woda wyparuje a marchewki beda prawie miekkie. 
  6. Po tym czasie sos powinien zgestniec, mieszamy marchewki tak, aby byly dokladnie pokryte slodkim sosem. 
  7. Podajemy na cieplo. 

 

Recette en français

  • 1 botte de carottes nouvelles,
  • 2 cuillères à soupe d'huile d'olive,
  • 2 cuillères à soupe de miel,
  • 2 cuillères à soupe de sauce soja,
  • thym frais,
  • sel et poivre,
  1. Laver et si besoin éplucher les carottes (si la peau est trop épaisse).
  2. Dans une sauteuse, faire chauffer de l'huile d'olive. Ajouter les carottes (entières ou coupées en 2 dans le sens de la longueur - en fonction de leur taille).
  3. Ajouter le sauce soja, le miel et le thym. Faire revenir les carottes pendant 3-4 minutes.
  4. Ajouter 1 verre d'eau, laisser confire les carottes pendant 10-15 minutes, le temps que l'eau s'évapore et la sauce devienne épaisse.
  5. Bien mélanger le tout afin que les carottes soient bien enrobées de la sauce.
  6. Servir chaud comme accompagnement pour toute sorte de viande.

 

Smacznego // Bon appétit!

Magda

poniedzia³ek, 14 kwietnia 2014

Petits pois - carottes aux lardons

 

Szparagi, rzodkiewki, szczypiorek, mloda cebulka, straczki groszku, truskawki… Jak ja kocham wiosne! :-)  To chyba najlepszy sezon na kulinarne wyczyny. Tak niewiele potrzeba, zeby przygotowac smaczne i zdrowe danie. 

Dawno, dawno temu ;-) pojawil sie na blogu przepis z marchewka i groszkiem w roli glownej -> klik klik. Dzis proponuje Wam jego odswiezona i "francuska" wersje. Francuska, bo to wlasnie tutaj nauczylam sie przyrzadzac marchewke z groszkiem w ten sposob. Co prawda wiekszosc osob korzysta z gotowej mieszanki konserwowej ale ja jakos nie moge sie przemoc i uzywam wylacznie swiezych warzyw (zima zadowalam sie mrozonym groszkiem). 

Skladniki na 4 porcje :

  • 4 sporej wielkosci marchewki,
  • 1 i 1/2 szklanki groszku (swiezy lub mrozony),
  • 250g drobno pokrojonego chudego boczku,
  • 1 mala cebula,
  • sol, pieprz,
  1. Do rondelka wrzucamy pokrojony groszek i drobno posiekana cebule. Dusimy na malym ogniu do czasu, az cebulka zmieknie a tluszcz z boczku sie wytopi. 
  2. Dodajemy pokrojona w krazki marchewke. Zalewamy woda tak, aby przykryla marchewki. Dusimy przez ok 15 minut.
  3. Dodajemy zielony groszek i gotujemy jeszcze przez ok 5-10 minut. Po tym czasie woda powinna prawie calkowicie wyparowac. 
  4. Doprawiamy do smaku sola i pieprzem, podajemy jako dodatek do mies lub ryb.

 

 

Recette en français

Pour 4 personnes :

  • 4 carottes,
  • 1 verre et demi de petits pois (frais ou surgelés),
  • 250g de petits lardons (allumettes) ,
  • 1 petit oignon,
  • sel, poivre,
  1. Dans une sauteuse, faire revenir à feu doux les lardons avec l'oignon finement haché jusqu'à ce que l'oignon soit tendre.
  2. Ajouter les carottes coupées en rondelles. Couvrir d'eau à hauteur et continuer la cuisson pendant 15 minutes.
  3. Ajouter les petits pois, laisser mijoter encore 5-10 minutes. 
  4. Saler et poivrer, servir chaud pour accompagner des viandes ou poissons.

 

 

Marchew w roli g³ównej 2

Smacznego // Bon appétit 

Magda

poniedzia³ek, 02 grudnia 2013

Galette de polenta grillée 

Oto ciekawy pomysl na to, by tradycyjne ziemniaki czy ryz zastapic czyms oryginalnym. I w dodatku zdrowym i smacznym. Polenta przyrzadzana jest z kaszki lub maki kukurydzianej. Sama w sobie nie ma zbyt wiele smaku, ale jej zaleta jest to, ze mozemy do niej dodac ulubione ziola, ser, przyprawy… Jedynym limitem jest Wasza wyobraznia :-)

We Francji nie ma problemu z zakupem polenty. W Polsce jest dostepna pod nazwa kaszki kukurydzianej : ok 3zl za opakowanie 500g.

Skladniki na okolo 10 placuszkow z polenty: 

  • 100g polenty (kaszka kukurydziana)
  • 500ml wody (osobiscie dodaje 3/4 wody i 1/4 mleka),
  • sol, pieprz, ulubione przyprawy (u mnie tymianek i szczypiorek - nastepnym razem sprobuje polaczenie czosnek+oliwki+mielona papryka),
  • odrobina oleju/oliwy/masla do podsmazenia,
  1. Do garnka wlewamy wode (lub wode+mleko) i doprowadzamy do wrzenia.
  2. Zmniejszamy ogien i powoli dosypujemy polente caly czas mieszajac, tak aby nie porobly sie grudki. 
  3. Dodajemy sol, pieprz, ulubione ziola i caly czas mieszamy.
  4. Polenta jest gotowa po ok 10 minutach (uwaga na zalecenia podane na opakowaniu) - masa jest zwarta i z latwoscia odkleja sie od dna.
  5. Z polenty formujemy placuszki (ja uzylam do tego foremek na mini tarty), odstawiamy na ok 15 minut.
  6. Podsmazamy na zloto na rozgrzanym tluszczu.

Podajemy jako dodatek do mies, ryb, potraw w sosie, salaty

Recette en français

Pour une dizaine de galettes :

  • 100g de polenta 
  • 500ml d'eau (perso, j'ajoute du lait : 3/4 d'eau + 1/4 de lait),
  • sel, poivre, herbes préférées ou ail ou échalote ciselée, etc. -> j'ai ajouté du thym et de la ciboulette. La prochaine fois, je tenterai le mélange : ail+olives+paprika.
  • un peu d'huile d'olive ou de beurre,
  1. Dans une casserole, faire bouillir de l'eau (éventuellement mélange eau-lait).
  2. Baisser le feu et ajouter doucement de la polenta tout en mélangeant : attention aux grumeaux!.
  3. Ajouter le sel, poivre et les herbes de votre choix, continuer la cuisson pendant une dizaine de minutes (ou selon les indications sur l'emballage) tout en mélangeant.
  4. En fin de cuisson, la polenta devient ferme et se détache facilement du fond de la casserole.
  5. Arrêter la cuisson, former les galettes (pour obtenir un résultat régulier, j'ai utilisé les moules à mini tartes), laisser reposer environ 15min.
  6. Faire dorer les galettes dans une poêle avec de la matière grasse.

Excellente et savoureuse idée pour remplacer vos pommes de terre, purée ou riz. Servir pour accompagner vos viandes, poissons ou vos plats en sauce. 

Smacznego // bon appétit!

Magda

niedziela, 14 lipca 2013

Fasolka szparagowa z boczkiem i sosem jogurtowym / Haricots verts et la sauce au yaourt

Fasolka szparagowa nie zawsze musi byc podana z zasmazka z bulki tartej (chociaz taka wersja pozostaje moja ulubiona). Dzisiaj proponuje Wam fasolke zawijana w cienkie plasterek boczku. Do tego lekko czosnkowy sos jogurtowy z ziolami. Idealny dodatek do grillowanego miesa. 

Skladniki dla 2 osob : 

  • 300g swiezej zielonej fasolki szparagowej,
  • 4 cienkie plasterki (lub innej wedliny wedlug uznania),
  • opakowanie jogurtu naturalnego (ja uzylam 0%),
  • 2 zabki czosnku,
  • pol lyzeczki drobno startego parmezanu,
  • lyzeczka posiekanego koperku,
  • sol, pieprz
  1. Fasolke myjemy w zimnej wodzie, obcinamy koncowki.
  2. Gotujemy przez ok 10-15 minut w osolonej wodzie, do ktorej wrzucamy zabek czosnku przekrojony na pol.
  3. W miedzyczasie przygotowujemy sos : do jogurtu dodajemy rozgnieciony zabek czosnku, parmezan, koperek. Doprawiamy sola i pieprzem.  Odstawiamy na 15 min do lodowki.
  4. Ugotowana fasolke zbieramy w 4 peczki i kazdy z nich zawijamy w plasterek boczku. Spinamy wykalaczkami.
  5. Zawijance z boczku i fasolki podsmazamy na beztluszczowej patelni lub na grillu. Boczek powinien byc lekko przypieczony i chrupiacy.
  6. Podajemy z jogurtowym sosem jako dodatek do grillowanego miesa.

Fasolka szparagowa z boczkiem i sosem jogurtowym / Haricots verts et la sauce au yaourt

Version française 

Pour 2 personnes : 

  • 300g de haricots verts,
  • 4 fines tranches de poitrine nature,
  • 1 yaourt nature (pour ma recette j'ai utilisé celui à 0%),
  • 2 gousses d'ail,
  • 1 cuillère à café d'aneth haché,
  • 1/2 cuillère à cafe de parmesan finement rapé,
  • sel, poivre,
  1. Laver et équeuter les haricots verts.
  2. Faire cuire pendant 10-15 min dans de l'eau salée avec une gousse d'ail coupée en deux.
  3. Entre temps préparer la sauce : mélanger le yaourt avec une gousse d'ail, le parmesan et l'aneth. Assaisonner avec sel et poivre. Mettre au frigo pendant 15 minutes.
  4. Faire des fagots avec 13-15 haricots. Enrouler chacun dans une tranche de poitrine. Fixer les fagots à l'aide des cure-dents.
  5. Dans une poêle antiadhésive ou sur une plancha, faire chauffer les fagots le temps que la poitrine soit grillé. 
  6. Servir chauds avec de la sauce au yaourt. C'est un parfait accompagnement pour la viande grillée.

Fasolka szparagowa z boczkiem i sosem jogurtowym / Haricots verts et la sauce au yaourt

 

Fasolka szparagowa z boczkiem i sosem jogurtowym / Haricots verts et la sauce au yaourt

Smacznego!

Magda

niedziela, 06 stycznia 2013

Wrocilam. Do Tuluzy i do mojej kuchni. Beda wiec nowe przepisy. Narazie powyciagam te starsze, ktorych nie mialam czasu opublikowac w zeszlym roku. 

Ziemniaki z boczniakami

Dzis proponuje Wam prosty w przygotowaniu i bardzo smaczny dodatek do mies : ziemniaki z boczniakami. Idealnie nadaje sie do pieczeni, kotletow i innych miesnych potraw. Ja podalam je na obiad w towarzystwie cielecego, grillowanego kotleta i carpaccio z buraczkow doprawionych sosem vinaigrette.

Ziemniaki z boczniakami

Skladniki na 4 porcje : 

  • 10 srednich ziemniakow,
  • 250g swiezych boczniakow,
  • 200ml gestej smietany
  • sol, pieprz i natka pietruszki
  1. Obrane ziemniaki kroimy na sredniej wielkosci kawalki (ja pokroilam je na 6 czesci).
  2. Oczyszczone boczniaki kroimy i dodajemy do ziemniakow.
  3. Calosc przekladamy do zaroodpornego naczynia z pokrywka lub do silikonowego naczynia na papiloty. Zalewamy smietana, dodajemy sol i pieprz i posypujemy posiekana natka pietruszki.
  4. Pieczemy w piekarniku (190°C) przez ok 45 minut az ziemniaki beda miekkie.

Ziemniaki z boczniakami

Niby nic a jakie smaczne. Boczniaki dodaja ziemniakom delikatnego, lesnego smaku. 

Polecam!

Magda

 
1 , 2