Moje coolinarne podró¿e : smaki, przyprawy, kolory, zapachy czyli mniej lub bardziej udane eksperymenty. Zdjecia i opisy zamieszczone na tym blogu sa wlasnoscia autora i zabrania sie ich kopiowania, przetwarzania lub ich wykorzystywania bez mojej zgody. Osoby lub firmy zainteresowane wspolpraca ze mna prosze o kontakt na adres coolinarneeksperymenty@gmail.com
O autorze
Tagi
Durszlak.pl Wykrywacz smaku - www.wykrywacz-smaku.pl Print Friendly and PDF Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
zBLOGowani.pl
¶roda, 31 lipca 2013

Pulled pork

Pulled pork - z tego co wyczytalam na internetowych stronach kulinarnych, jest to danie rodem z poludnia Ameryki, zazwyczaj przygotowywane z wieprzowej lopatki z dodatkiem ulubionych przypraw, czosnku, piwa, sosu sojowego czy co tam nam jeszcze przyjdzie do glowy. Najwazniesze w tym przepisie jest sposob pieczenia miesa (w piekarniku lub na grillu) - trzeba miec sporo cieprliwosci gdyz mieso pieczone jest w niskiej temperaturze (ok 100°C) przez wiele godzin. Efekt jest rewelacyjny - mieso doslownie rozpada sie na cienkie wlokna. Pulled pork jest idealnym dodatkiem do kanapek lub salatek. Pomysl na ten przepis zaczerpnelam tutaj.

  • okolo 1 kilograma miesa wieprzowego (idealnie lopatka, ja uzylam karkowki),
  • ulubione przyprawy  (ja uzylam pieprzu, soli, rozmarynu, tymianku, odrobiny chili, rozgniecionego czosnku) ktore posluza nam do przygotowania marynaty. Mozna do niej dodac sos sojowy, miod, piwo, etc.
  1. Z wybranych skladnikow przygotowujemy marynate, nacieramy nia mieso i wkladamy do lodowki na conajmniej 3-4 godziny (idealnym rozwiazaniem jest marynowanie miesa przez cala noc).
  2. Do zeliwnego lub zaroodpornego naczynia z przykrywka wkladamy mieso, zalewamy marynata i wkladamy do piekarnika rozgrzanego do 100°C na conajmniej 5-6 godzin. Po tym czasie nalezy sprawdzic czy mieso latwo rozpada sie na drobne kawalki. Jesli mieso nie jest wystarczajaco miekkie, przedluzamy czas pieczenia o godzine lub dwie.
  3. Po tym czasie wyjmujemy mieso z piekarnika i odstawiamy na godzine do ostygniecia. Po tym czasie rozdrabniamy/ rozrywamy mieso na drobne kawaleczki.
  4. Mieszamy z sosem powstalym podczas pieczenia. 

Pulled pork

Recette en français 

Pulled pork - une recette venue directement des USA. Une recette simple mais demandant beaucoup de patience ;-) car il s'agit d'un morceau de porc (idéalement épaule ou échine) qui grâce à une longue cuisson à basse température s'effiloche et fond dans la bouche. On peut le servir en sandwich ou en salade. Un vrai régal! 

  • 1 morceau de porc (épaule, échine ou rôti) d'environ 1 kg,
  • pour la marinade utilisez vos épices, herbes et ingrédients préférés (pour ma part : romarin, thym, ail, chili, jus de citron, sel et poivre),  par exemple mélange épices BBQ, sucre roux, miel, bière, sauce soja, jus de citron, oignons, paprika, cumin, etc.
  1. Préparer la marinade avec les ingrédients de votre choix.
  2. Mettre la viande dans un récipient , verser la marinade, couvrir et mettre au frigo pendant au minimum 3-4 heures.
  3. Préchauffer le four à 100°C.
  4. Mettre la viande avec sa marinade dans une cocotte en fonte ou dans un autre plat allant au four, couvrir et laisser cuire pendant 5 à 6 heures. Vérifier à l'aide d'une fourchette si après ce temps la viande "se détache" facilement. Si ce n'est pas le cas, ajouter encore 1 heure de cuisson.
  5. Laisser reposer pendant 1 heure. Ensuite à l'aide de 2 fourchettes effilocher la viande. Ajouter un peu de jus de cuisson à la viande. 

Servir en sandwich ou en salade.

Bon appétit!

Magda

wtorek, 30 lipca 2013

Baklazan z cebula i pancetta // Aubergines à l'oignon et pancetta

Za pare dni ruszamy w droge do Polski. Juz nie mozemy doczekac sie wakacji :-). Przed wyjazdem trzeba oczywiscie wyczyscic lodowke, aby nic sie nie zmarnowalo podczas naszej nieobecnosci. Tym razem padlo na sliczne baklazany, ktore az sie prosily o to, by przyrzadzic z nich jakies fajne, letnie danie. Baklazany przerobilam juz na wiele sposobow :

Tym razem proponuje Wam jego cebulowa wersje.

Skladniki dla 2 osob :

  • 2 sredniej wielkosci oberzyny,
  • 2 duze, mlode cebule,
  • 2 zabki czosnku,
  • 4 lyzki posiekanej natki pietruszki,
  • 8 plasterkow pancetty (moze byc boczek lub inna wedlina),
  • parmezan
  • sol, pieprz, oliwa z oliwek
  1. Oberzyny przekrajamy na pol, obficie posypujemy sola i odstawiamy na pol godziny.
  2. W miedzyczasie kroimy cebule w piorka i dusimy ja razem z rozgniecionym czosnkiem na lyzce oliwy z oliwek. Doprawiamy sola i pieprzem.
  3. Wycieramy sok ktory wydzielil sie na powierzchni baklazanow. 
  4. Podsmazamy polowki oberzyny na odrobinie oliwy - ok 5 minut z kazdej strony.
  5. Wydrazamy miazsz przy pomocy lyzeczki tak aby utworzyc miejsce na farsz. 
  6. Do cebulowego farszu dodajemy posiekana natke pietruszki i posiekany miazsz i wypelniamy nim baklazanowe lodeczki.
  7. Na kazda polowke oberzyny kladziemy po 2 plasterki pancetty i zapiekamy w piekarniku w 200°C przez 20 minut.
  8. Po wyjeciu z piekanika posypujemy wiorkami parmezanu, podajemy na cieplo z salata lub pomidorami.

Recette en français : 

Pour 2 personnes : 

  • 2 moyennes aubergines,
  • 2-3 oignons nouveaux,
  • 2 gousses d'ail,
  • 4 cuillères à soupe de persil haché,
  • 8 tranches de pancetta,
  • parmesan,
  • sel, poivre, huile d'olive 
  1. Couper les aubergines en deux dans le sens de la longueur, bien saler et attendre 30 min pour que l'aubergine rende le jus.
  2. Emincer les oignons et les faire revenir dans une cuillère d'huile d'olive avec de l'ail écrasé.
  3. Enlever le jus formé sur le aubergines à l'aide du sopalin. Les faire revenir à la poêle (placha ou grill) avec un peu d'huile d'olive environ 5 minutes de chaque côté. 
  4. A l'aide d'une cuillère retirer la chair, la hacher en petits morceaux, ajouter à la farce aux oignons. Assaisonner avec sel et poivre.
  5. Remplir les aubergines avec de la farce, déposer 2 tranches de pancetta.
  6. Mettre au four préchauffé à 200°C pendant 20 minutes.
  7. Servir chaud, décoré de morceaux de parmesan, accompagné de la salade ou des tranches de tomates assaisonnées.

Smacznego!

Magda

poniedzia³ek, 29 lipca 2013

Brandade z sardynek // Brandade de sardines

Brandade jest to prowansalskie danie-purée z ryb, zazwyczaj z dorsza swiezego lub suszonego -> wtedy mowa o bacalhau czyli tradycyjnym daniu rodem z Portugalii. Kremowe, wyraziste w smaku danie, dla wielbicieli ryb w kazdej postaci ;-)

Jakis czas temu pod wplywem kulinanego impulsu kupilam pare puszeczek sardynek : w sosie pomidorowym, z dodatkiem cytryny, w oliwie z oliwek i z dodatkiem bazylii... Lezaly biedne w kuchennej szafce i za kazdym razem kiedy ja otwieralam zerkaly na mnie zadziornym okiem ;-). Az w koncu znalazlam idealny przepis : ziemniaczano-sardynkowe purée z dodatkiem pietruszki. Co prawda nie polecam go na romantyczna kolacje (sardynkowy zapach jest niezbyt urzekajacy ;-) ale polecam na maly aperitif z przyjaciolmi lub piknikowy wypad z rodzinka.

Oto jak z niezbyt eleganckiej sardynki zrobic calkiem wykwintne i orginalne danie ;-)

Brandade z sardynek // Brandade de sardines

  • puszka sardynek w oleju (u mnie w oliwie z oliwek z dodatkiem bazylii),
  • 4 duze, ugotowane ziemniaki,
  • 2 lyzeczki soku z cytryny,
  • 2-3 lyzki gestej smietany,
  • drobno posiekana natka pietruszki,
  • sol, pieprz,
  1. Czyscimy i obieramy sardynki : nalezy delikatnie zeskrobac skore, przy pomocy widelca oddzielic mieso ryby od kregoslupa. 
  2. Ugotowane ziemniaki rozdrabniamy na purée przy pomocy widelca lub tluczka do ziemniakow.
  3. W salaterce mieszamy sardynki, purée ziemniaczane, smietane,  sok z cytryny i pietruszke. Powinnismy otrzymac kremowa, lekka konsystencje.
  4. Doprawiamy do smaku sola i pieprzem.

Brandade mozemy podac na zimno sie jako "smarowidlo" do kromek swiezego chleba lub na cieplo z dodatkiem salaty doprawionej vinaigrette. Mozna ja rowniez zapiec w zaroodpornym naczyniu, posypana startym serem. 

Brandade z sardynek // Brandade de sardines

Version française : 

Pour les amateurs des sardines et des sensations fortes (en bouche ;-). 

  • 1 boîte de sardines (au naturel, au citron ou à l'huile d'olive et basilic),
  • 4 pommes de terres cuites,
  • 2 cuillères à café de jus de citron,
  • 2-3 cuillères à soupe de crème fraîche,
  • persil finement haché,
  • sel, poivre,
  1. Enlever la peau des sardines. Les écraser à l'aide d'une fourchette.
  2. Dans un saladier mélanger les sardines, les pommes de terre écrasées en purée, le jus de citron, la crème fraîche et le persil. 
  3. Assaisonner avec sel et poivre.

On peut servir notre brandade à froid pour tartiner des tranches de baguette grillés ou à chaud avec de la salade assaisonnée. On peut aussi la faire gratiner au four avec un peu de fromage râpé.

Brandade z sardynek // Brandade de sardines 

Brandade z sardynek // Brandade de sardines

Smacznego!

Magda

¶roda, 24 lipca 2013

Deser z awokado // Avocat en dessert

Awokado jako deser??? Pewnie zadacie sobie pytanie : jak to moze smakowac? Awokado znamy raczej w wersji przystawki : z tunczykiem i majonezem, guacamole, jako dodatek do salaty, podany z vinaigrette... I pewnie niewiele osob wie, ze awokado z odrobina cukru, sokiem z cytryny i swieza mieta moze byc rewelacyjnym deserem na upalne dni. I w dodatku gotowym w 5 minut :-)

Skladniki na 4 porcje:

  • 4 dorodne i dojrzale awokado,
  • sok wycisniety z polowy cytryny, 
  • 4 plaskie lyzeczki cukru,
  • pare listkow swiezej miety,
  1. Dobrze schlodzone awokado przekrajamy na pol i przy pomocy lyzki wyciagamy pestke i miazsz. Kroimy na dosc duze kawalki.
  2. Dodajemy sok wycisniety z polowki cytryny, pokrojone listki miety i posypujemy cukrem. 
  3. I deser gotowy! Podajemy natychmiast po przyrzadzeniu. 

 

Deser z awokado // Avocat en dessert

Version française

Pour 4 personnes:

  • 4 avocats,
  • jus pressé à partir d'un demi citron,
  • 4 cuillères à café de sucre,
  • quelques feuilles de menthe fraîche,
  1. Couper l'avocat en deux, séparer les deux parties. A l'aide d'une cuillère enlever le noyau et récupérer la chaire. Le couper en gros morceaux.
  2. Ajouter le jus de citron, la menthe hachée et le sucre.
  3. Bien mélanger et... votre dessert est prêt en 5 minutes!

Avant de préparer ce dessert bien frais, mettre l'avocat au frigo pendant au moins 2 heures. 

Bon appétit!!!

Magda

wtorek, 23 lipca 2013

Spring rolls

Upalne lato w Tuluzie trwa. A wraz z nim chec na lekkie posilki. Dzis na obiad zamiast salatki postanowilam wykorzystac to, co mialam w lodowce i przygotowac spring rolls czyli warzywa zawijane w papier ryzowy. Oczywiscie wersji na to danie jest wiele, mozna do niego dodac ugotowany ryz lub makaron ryzowy. Jako glowny skladnik mozna dodac piers z kurczaka lub krewetki. Dzis proponuje Wam wersje z szynka i spring rolls z wedzonym lososiem. W oryginalnej wersji spring rolls maczamy we wczesniej przygotowanym sosie. Ja postanowilam sos dodac do nadzienia. Osobiscie wole takie rozwiazanie.

Skladniki 10 spring rolls : 

  • 10 arkuszy papieru ryzowego,
  • salata (ja uzylam mieszanki z rukoli, mlodego szpinaku i roszponki),
  • 2 duze, starte na grubych oczkach marchewki,
  • 1/2 sredniej wielkosci ogorka szklarniowego (lub 2 gruntowe),
  • pol czerwonej papryki,
  • 2-3 duze plastry szynki,
  • 1 duzy, cienki plat wedzonego lososia (ok 150g),
  • jogurt naturalny,
  • 1/2 zabka czosnku,
  • pol lyzeczki posiekanego koperku,
  • pol lyzeczki posiekanej bazylii,
  • sol, pieprz,
  1. Przygotowujemy sos: mieszamy jogurt z rogniecionym czosnkiem i ziolami. Doprawiamy sola i pieprzem. Odstawiamy do lodowki na conajmniej 20min.
  2. Ogorek kroimy w cienkie slupki o dlugosci ok 6cm.
  3. Czerwona papryke, szynke i lososia kroimy w cienkie plasterki.
  4. Arkusz papieru ryzowego moczymy w letniej wodzie przez 15-20sec tak aby stal sie miekki.
  5. Papier ryzowy kladziemy na czystej sciereczce, na srodku kladziemy nasz farsz czyli pare listkow salaty, lyzeczke startej marchewki, 2-3 kawalki ogorka, 2-3 kawalki papryki, calosc polewamy ok 1/2 lyzeczki sosu. Na wierzch kladziemy szynke lub lososia. Boki zawijamy do srodka i calosc zwijamy w rulon dosc mocno sciskajac farsz. I gotowe!  

Podawac chlodne niedlugo po przygotowniu.

Spring rolls

Version française

Pour 10 rouleaux de printemps:

  • 10 galettes de riz,
  • salade (j'ai utilisé un mélange : mâche, roquette, pousses d'épinards),
  • 2 carottes râpées,
  • 1/2 concombre,
  • 1/2 poivron,
  • 4 tranches de jambon ou de saumon ou une dizaine de crevettes décortiquées ou un blanc de poulet cuit coupé en fines tranches,
  • 1 yaourt nature,
  • 1/2 gousse d'ail,
  • demi cuillère à café d'aneth et de basilic finement hachés,
  • sel et poivre,
  1. Tromper la galette de riz dans de l'eau tiède pendant 15-20 sec pour les ramollir (attention de ne pas les laisser dans l'eau trop longtemps, sinon elles vont devenir trop fragiles et collantes).
  2. Au milieu de la galette déposer notre farce (salade, carotte, concombre et poivron découpés en bâtonnets de 5-6 cm), verser une petite cuillère à café de sauce et à la fin déposer l'ingredient de notre choix : jambon, saumon, poulet ou crevettes coupées dans le sens de la longueur.
  3. Rouler les spring rolls comme indiqué ci-dessous:
  4. Servir vos rouleaux bien frais.

Pour obtenir un plat plus consistant, vous pouvez ajouter à la farce du riz ou des nouilles de riz.

Spring rolls // Rouleaux de printemps

Smacznego!

Magda

sobota, 20 lipca 2013

Chlodnik z burakow - Gazpacho de betterave rouge

W Tuluzie upaly - 30-35°C. Przy takiej pogodzie nie za bardzo chce sie jesc. A jesli juz, to lekkie, orzezwiajace potrawy. Wczoraj razem z kolezankami z pracy wybralysmy sie na obiad do pobliskiej restauracji. Lokal ten slynie z sezonowych potraw, letnich dan na bazie swiezych warzyw i owocow. Tym razem wybralam gazpacho z burakow i nie pozalowalam mojego wyboru. Zupa byla pyszna, lekka, swieza i wygladala jak rozowy deser... Postanowilam wiec odtworzyc dla Was (i dla mnie ;-) ten ciekawy przepis.

Skladniki na 4 porcje:

  • 500g ugotowanych burakow (moga byc z zimowych zapasow, ze sloika),
  • 150ml chudej smietany (u mnie 12%),
  • 200ml zimnej, przegotowanej wody,
  • zabek czosnku,
  • swieze ziola do smaku (w oryginale kolendra, u mnie koperek i listek miety),
  • sol, pieprz,
  1. Pokrojone buraki, smietane, wode, czosnek i ziola miskujemy razem. Uzyskana masa nie powinna byc zupelnie gladka. W zupie powinnismy wyraznie czuc malenkie grudki z burakow.
  2. Doprawiamy sola i pieprzem. Przed podaniem wstawiamy do lodowki na conajmniej 2 godziny.

Chlodnik z burakow - Gazpacho de betterave rouge

Version française

Pour 4 personnes:

  • 500g de betteraves cuites,
  • 150ml de crème liquide légère,
  • 200ml d'eau,
  • 1 gousse d'ail,
  • herbes fraîches (coriandre dans la recette originelle, de l'aneth et une feuille de menthe dans ma recette),
  • sel, poivre,
  1. Dans un blender mettre de la betterave coupée en morceaux, la crème, l'eau, les herbes. Mixer le tout, la consistance ne doit pas être trop lisse - il faut sentir de petits grumeaux de betterave.
  2. Assaisonner avec le sel et le poivre. Laisser reposer le gaspacho au frigo pendant au moins 2 heures.

Chlodnik z burakow - Gazpacho de betterave rouge

 

Chlodnik z burakow - Gaspacho de betterave rouge

Smacznego - bon appétit!

Magda

 
1 , 2 , 3