Moje coolinarne podró¿e : smaki, przyprawy, kolory, zapachy czyli mniej lub bardziej udane eksperymenty. Zdjecia i opisy zamieszczone na tym blogu sa wlasnoscia autora i zabrania sie ich kopiowania, przetwarzania lub ich wykorzystywania bez mojej zgody. Osoby lub firmy zainteresowane wspolpraca ze mna prosze o kontakt na adres coolinarneeksperymenty@gmail.com
O autorze
Tagi
Durszlak.pl Wykrywacz smaku - www.wykrywacz-smaku.pl Print Friendly and PDF Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
zBLOGowani.pl
sobota, 31 maja 2014

Clafoutis aux fraises et à la menthe

Po morelach przyszedl czas na moje ukochane truskawki :-). No bo kto nie lubi truskawek??? Nawet bez ciazowych zachcianek kilogram na dzien nie jest mi straszny ;-). Oczywiscie najlepsze sa te "prosto z krzaka", naturalne, bez cukru, doprawiane sloncem. Mleczne shake'i sa tez calkiem calkiem. Truskawki z bita smietana, w galaretce…  I czasem zamarzy mi jeszcze sie babcina drozdzowka z kruszonka. A w zamrazalniku juz chlodza sie domowe lody z truskawkami. Przepis juz niedlugo na blogu.

Sposobow na truskawkowe smakolyki jest tyle, ile osob, ktore je lubia. A jakiemu przepisowi z truskawek nie mozecie sie oprzec? Czekam na komentarze z waszymi propozycjami!

Oto truskawkowe przepisy, ktore juz pojawily sie na moim blogu : 

A dzisiejsza propozycja jest lekka modyfikacja przepisu na morelowe clafoutis -> klik, klik

Morele zastepujemy 150g truskawek, a zamiast bazylii dodajemy kilka listkow drobno posiekanej miety. Reszte wykonujemy wedlug podanej receptury :-)

 

 

Recette en français

Cette recette est une variante de celle du clafoutis aux abricots-basilic-pistache. On remplace juste les abricots par 150g de fraises bien sucrées et le basilic par quelques feuilles de menthe finement hachée. Pour le reste on suit la recette

 

Bon appétit // Smacznego

Magda

poniedzia³ek, 26 maja 2014

Saumon confit à l'huile à basse température

Szczerze sie przyznam, ze za lososiem nie przepadam. Po usmazeniu jest suchy, rozpadajacy sie na kawalki. No i ten "zapach" smazonej ryby… Wydaje mi sie, ze lososiowy jest bardziej intensywny niz po innych rybach rozchodzacy sie po calym mieszkaniu przez dluuugie godziny… Osobiscie wole dorsze, pstragi czy inne fladry ;-)

W jednym z odcinkow francukiego Top Chefa zauwazylam ciekawy sposob na przyrzadzenie lososia : rybe zanurzamy w oliwie z oliwek w temperaturze nie przekraczajacej 100°C i "gotujemy" go przez ok 20 minut. Gotowa ryba jest miekka, nie wysuszona i co wazne  - jedyny zapach, ktory towarzyszy przygotowaniu tego dania to zapach ziol i czosnku. I nie obawiajcie sie, ze bedzie tlusta! W trakcie gotowania, losos nie nasiaka olejem!

Postanowilam lekko zmodyfikowac ten przepis i wykorzystac do niego olej rzepakowy, ktorego uzylam tutaj -> klik, klik. Marynowane warzywa pokroilam i dodalam do kaszy kuskus, ktora podalam jako dodatek do ryby. A aromatyczny olej rzepakowy, ktory nabral smaku i koloru dzieki swiezemu tymiankowi, rozmarynowi i zabkom czosnku okazal sie idealny do tego przepisu. Olej rzepakowy, tak jak i losos, jest naturalnym zrodlem kwasow Omega-3 i dlatego ten przepis jest idealnym rozwiazaniem na to, aby zapewnic organizmowi porzadna dawke zdrowych kwasow tluszczowych :-)

  • Olej rzepakowy (ilosc zalezy od rozmiaru patelni lub rondelka, w ktorym bedziemy przyrzadzac naszego lososia - musi byc go na tyle, zeby ryba byla calkowicie w nim zanurzona),
  • filety z lososia,
  • swieze ziola : tymianek, rozmaryn, oregano,
  • kilka zabkow czosnku,
  • cytryna,
  • sol, pieprz,
  1. Do rondelka lub glebokiej patelni wlewamy olej. Dodajemy do niego ziola, czosnek i odrobine startej skorki z cytryny (oczywiscie wyparzonej).
  2. Podgrzewamy do 70-90°C* i zostawiamy na oogniu ok 20 minut, az olej przejdzie ziolami, czosnkiem i cytryna. 
  3. Filety z lososia nacieramy sola i pieprzem.
  4. Po tym czasie zanurzamy w oleju rybe i "gotujemy" ja przez ok 20 minut.
  5. Gotowego lososia przekladamy na papierowy recznik i delikatnie wycieramy go z tluszczu.
  6. Przed podaniem skrapiamy rybe odrobina soku z cytryny. 

Jesli nie mamy do dyspozycji termometru lub uzywamy kuchenki gazowej, ciezko bedzie nam utrzymac odpowiednia temperature. Wystarczy nagrzac piekarnik do 80-90°C i wstawic do niego zaroodporne naczynie wypelnione olejem i aromatycznymi dodatkami. Nastepnie postepujemy wedlug przepisu.

Recette en français

  • Huile de colza ou d'olives. La quantité dépend de la taille de la sauteuse/poêle que vous utilisez pour réaliser cette recette. Elle doit être suffisante pour que le poisson soit complètement couvert -> j'ai utilisé l'huile déjà aromatisée de cette recette
  • Filet de saumon
  • Herbes frais : romarin, thym, origan…
  • Quelques gousses d'ail,
  • citron,
  • sel, poivre,
  1. Verser de l'huile dans une sauteuse, ajouter les herbes, l'ail et quelques zestes de citron.
  2. Faire chauffer l'huile jusqu'à 70-90°C, laisser sur le feu pour maintenir la température* et laisser infuser les herbes pendant 20 minutes.
  3. Assaisonner le saumon avec du sel et du poivre.
  4. Mettre le poisson dans l'huile aromatisé. Continuer la cuisson à 70-90°C pendant 20 minutes.
  5. Avant de servir, essuyer le saumon avec du sopalin, assaisonner avec du jus de citron.
  6. Servir chaud avec des haricots vers, du riz ou de la semoule.

*Si vous ne disposez pas d'un thermomètre ou vous cuisinez au gaz, il sera très difficile d'obtenir et de maintenir la bonne température de l'huile. Dans ce cas là, faites chauffer l'huile et continuez la cuisson dans un four à 80°C en respectant les consignes de la recette.

Bon appétit // Smacznego

Magda

poniedzia³ek, 19 maja 2014

Clafoutis à l'abricot, basilic et pistaches

Clafoutis //wym : klafuti// jest jednym z tradycyjnych francuskich deserow. Najbardziej znana jego odmiana to ta z czeresniami. Zaleta tego przepisu jest to, ze jest niezwykle prosty i szybki w przygotowaniu. Idealny na przyjecie niezapowiedzianych gosci lub kiedy nie mamy czasu/ochoty na skomplikowane w wykonaniu ciasta. W prostocie sila ;-)!

Do stworzenia tego przepisu zainspirowalam sie Clafoutis z lesnych owocow z ksiazki "Cuisine des chefs" (Kuchnia szefow), z rozdzialu poswieconemu Bernard Loiseau, jednemu z najwybitniejszych szefow kuchni francuskiej (3 gwiazdki Michelin). 

Skladniki na 4-5 porcji :

  • 80g maki,
  • 60g cukru,
  • 3  jajka,
  • 50g roztopionego i ostudzonego masla,
  • 25ml slodkiej smietany 18-stki,
  • szczypta soli,
  • 1 laska wanilii,
  • 3-4 morele,
  • 3-4 listki bazylii,
  • 4 lyzki rozdrobnionych orzeszkow pistacjowych,
  1. Mieszamy cukier i jajka. 
  2. Porcjami dodajemy make.
  3. Dodajemy maslo, smietane, ziarenka wanilii i sol. Mieszamy do uzyskania jednolitej masy.
  4. Smarujemy maslem i posypujemy cukrem nieduza forme na tarte lub 4-5 indywidualnych foremek.
  5. Morele kroimy na nieduze kawalki, drobno siekamy bazylie. Ukladamy je na dnie formy, zalewamy ciastem.
  6. Pieczemy w 180°C przez 15-20 minut (ciasto powinno byc lekko zlociste).
  7. Ciasto podajemy letnie lub zupelnie przestudzone. Przed podanem posypujemy rozgniecionymi pistacjami.

 

 

Recette en français

Pour 4-5 personnes:

  • 80g de farine,
  • 60g de sucre en poudre,
  • 3 oeufs,
  • 50g de beurre fondu et refroidi,
  • 25ml de crème liquide,
  • 1 pincée de sel,
  • 1 gousse de vanille,
  • 3-4 abricots,
  • 3-4 feuilles de basilic,
  • 4 cuillères de pistaches concassées,
  1. Mélanger le sucre et les oeufs. Ajouter la farine petit à petit.
  2. Incorporer le beurre, la crème, les graines de vanille et le sel.
  3. Déposer les fruits découpés en morceaux et le basilic finement haché dans un moule à tarte ou dans 4-5 moules individuels préalablement beurrés et saupoudre de sucre.
  4. Couvrir avec la préparation.
  5. Faire cuire pendant 15 à 20 minutes à 180°C.
  6. Servir le clafoutis tiède ou froid agrémenté pistaches concassées.

Smacznego // Bon appétit!

Magda

niedziela, 18 maja 2014

Légumes du soleil confits, marinés à l'huile

Slonce, sloneczko… A wraz z nim wysyp slonecznych warzyw na pobliskim rynku: cukinie, baklazany, pomidory, papryka… Idealne na tarty, na grilla, nadziewane, podsmazane na patelni… Marynowane sa swietnym dodatkiem do salatek i przystawek. Podsuszone w piekarniku lub grillowane rewelacyjnie przechowuja sie zanurzone w aromatycznym oleju. Do przygotowania mojej marynaty uzylam oleju rzepakowego, ktory jest naturalnym zrodlem kwasow Omega-3 i dlatego jest idealny, by przechowac i utrwalic w nim odrobine slonca i letnich witamin. 

Skladniki na sloik o pojemnosci 0,5 litra :

  • maly baklazan,
  • mala cukinia,
  • 4 srednie pomidory,
  • pol papryki,
  • 7 zabkow czosnku,
  • swieze ziola : rozmaryn, tymianek,
  • 0,4 litra oleju rzepakowego,
  • lyzeczka soli, 
  • 2 lyzeczki cukru,
  • lyzeczka ziol prowansalskich,
  • kilka ziarenek pieprzu,
  1. Umyta cukinie i baklazana kroimy na plasterki o grubosci ok 0,5cm, pomidory kroimy w cwiartki i usuwamy gniazda nasienne, papryke kroimy w dosc grube paski.
  2. Duza blache wykladamy papierem do pieczenia, ukladamy na niej pokrojone warzywa i nieobrane zabki czosnku.
  3. Posypujemy je mieszanka soli, cukru i ziol prowansalskich. Pieczemy w piekarniku (100°C) przez ok 4 godziny.
  4. Do wysterylizowanego sloika wkladamy podsuszone warzywa, czosnek, swieze ziola i ziarnka pieprzu. 
  5. Podgrzewamy olej do 100°C i zalewamy nim warzywa w sloiku. Zakrecamy go i stawiamy przez 5min na zakretce.


Tak przygotowane warzywa mozemy przechowywac przez pare miesiecy w chlodnym pomieszczeniu. U mnie pierwszy sloiczek przetrwal tydzien : warzywa zuzylam jako dodatek do salaty lub podalam na podpieczonych kromkach chleba. Wczoraj zrobilam kolejna porcje :-)

Niedlugo na blogu przepis, w ktorym bedziemy mogli wykorzystac olej, ktorego uzylismy do marynaty - aromatyczny, ziolowy…

Recette en français 

Pour un bocal de 0,5l

  • 1 petite aubergine,
  • 1 petite courgette,
  • 4 moyennes tomates,
  • 1/2 poivron,
  • 7 gousses d'ail,
  • thym et romarin frais
  • 1 cuillère à café de sel, 
  • 2 cuillères à café de sucre,
  • 1 cuillère à café d'herbes de provence,
  • quelques graines de poivre
  • 0,4l d'huile de colza ou d'olives
  1. Découper la courgette et l'aubergine en tranches (environ 0,5cm), le demi poivron en 4-5 lamelles. Couper les tomates en 4 et les épépiner.
  2. Sur une plaque allant au four et couverte de papier sulfurisé, déposer les légumes et les gousses d'ail et les saupoudrer avec le mélange de sel, sucre et herbes de provence.
  3. Faire sécher les légumes à 100°C pendant 4 heures.
  4. Mettre les légumes, l'ail, les herbes et le poivre dans un bocal préalablement stérilisé.
  5. Dans une casserole, faire chauffer de l'huile à 100°C.
  6. Verser l'huile chaude dans le bocal.
  7. Fermer le pot, le retourner et laisser refroidir.

Les légumes confits sont parfaits pour préparer vos tapas : à servir avec une tranche de pain grillé, frottée avec de l'ail, ou bien avec de la salade.


Smacznego // Bon appétit

Magda

wtorek, 13 maja 2014

Banana bread

Osoby, ktore sledza moje kulinarne wyczyny wiedza, ze ciasta nie sa moja mocna strona. Po pierwsze dlatego, ze ciezko mi sie trzymac przepisow (a jak wiadomo improwizacja przy pieczeniu ciast jest raczej niewskazana ;-), a po drugie nie jestem wielka fanka slodkosci. Dlatego tego typu przepisy rzadko goszcza na moim blogu.

Tym razem skusilam sie na przygotowanie bananowego cake rodem z Australii. Przepis podala mi kolezanka, ktora spedzila tam prawie rok i z wielkim sentymentem wspominala grillowane w opiekaczu kromki tego ciasta. 

Banana bread jest dziecinnie prosty w przygotowaniu, po upieczeniu jest wilgotny w srodku i jednoczesnie zachowuje chrupiaca skorke i dlugo pozostaje swiezy (3-4 dni). I nie obawiajcie sie, ze smak bananow bedzie zbyt intensywny. Wrecz przeciwnie, jest dyskretny i jesli dodacie do ciasta odrobine cynamonu, wasi goscie beda mieli problem ze znalezieniem glownego skladnika :-)

 

  • 250g maki tortowej,
  • 160 cukru,
  • 1 opakowanie proszku do pieczenia,
  • szczypta soli,
  • 3 bardzo dojrzale banany,
  • 85g masla,
  • 2 lyzki mleka,
  • 2 jajka,
  • opcjonalnie : pol lyzeczki cynamonu lub ziarenka z 1 laski wanilii
  1. Mieszamy 150g maki, cukier, proszek do pieczenia i sol. 
  2. Dodajemy rozgniecione przy pomocy widelca banany, roztopione maslo i mleko. 
  3. Mieszamy do momentu uzyskania jednolitej masy. 
  4. Dodajemy jajka, cynamon lub wanilie i reszte maki. Mieszamy przez 3-4 minuty.
  5. Przelewamy ciasto do wysmarowanej maslem keksowki.
  6. Pieczemy przez godzine w 160°C.

 

Recette en français

  • 250g de farine,
  • 160g de sucre,
  • 1 sachet de levure chimique,
  • 1 cuillère à café de bicarbonate de soude,
  • 1 pincée de sel,
  • 3 bananes bien mûres,
  • 85g de beurre fondu,
  • 2 cuillères à soupe de lait,
  • 2 oeufs,
  • 1/2 cuillère à café de cannelle ou 1 gousse de vanille,
  1. Mélanger 150g de farine, le sucre, la levure, le bicarbonate de soude et le sel.
  2. Ajouter les bananes écrasées à l'aide d'une fourchette, le beurre et le lait. 
  3. Bien mélanger jusqu'à l'obtention d'une pâte homogène.
  4. Ajouter les oeufs, le reste de la farine, la cannelle ou les graines de vanille. Bien mélanger pendant 3-4 minutes.
  5. Verser la pâte dans un moule à cake beurré.
  6. Mettre au four à 160°C pendant 1 heure. Laisser refroidir puis démouler.
  7. Vous pouvez passer le gâteau au grill-pain avant de le servir.

Smacznego // Bon appétit

Magda

czwartek, 08 maja 2014

Filets de lapin, sauce au porto

Tak wiem, nie kazdy lubi mieso z krolika. Nie kazdy mial okazje/ chec go sprobowac. Ja kiedys sie odwazylam i przyznam szczerze, ze bardzo je polubilam. Mieso jest chude, szybkie w przygotowaniu, polecane przez dietetykow ze wzgledu na wartosci odzywcze. 

Przepis powstal spontanicznie, z produktow, ktore akurat mialam pod reka. Mieso wyszlo miekkie a sos aksamitny i pelny smaku. Podalam je z ryzem doprawionym odrobina masla i smietany oraz salata z czarnymi oliwkami.

Skladniki na 2 porcje :

  • 4 filety z krolika (ok 350g miesa),
  • 3/4 szklanki czerwonego porto,
  • 1 nieduza cebula,
  • 3 zabki czosnku,
  • 1 szklanka bulionu,
  • lyzeczka ziol prowansalskich,
  • swieze ziola : tymianek, rozmaryn,
  • oliwa z oliwek,
  • sol, pieprz,
  • opcjonalnie : plaska lyzeczka maczki kukurydzianej do zageszczenia sosu,
  1. Oczyszczone filety oproszyc sola, pieprzem i ziolami prowansalskimi. Zalac porto. Odstawic na 3-4 godziny do lodowki.
  2. W glebokiej patelni rozgrzac 2 lyzki oliwy z oliwek i podsmazyc na niej mieso przez 3-4minut.
  3. Dodac pokrojona w piorka cebule, cale, nieobrane zabki czosnku, i ziola. Podsmazyc jeszcze przez ok 3 minuty.
  4. Zalac porto, ktorego uzylismy do marynowania miesa. Dodac bulion.
  5. Dusic pod przykryciem na wolnym ogniu przez ok 45 minut. 
  6. Po tym czasie zwiekszyc ogien i gotowac do czasu, az sos uzyska pozadana gestosc. Mozna dodac odrobine maczki kukurydzianej aby sos byl bardziej gesty jednak osobiscie wole poczekac, az sam sie zredukuje.
  7. Sos przelewamy i przecieramy przez drobne sitko. 
  8. Mieso podajemy z ryzem i polewamy sosem. 

Recette en français 

Pour 2 personnes:

  • 4 filets de lapin (environ 350g de viande),
  • 3/4 de verre de porto rouge,
  • 1 petit oignon,
  • 3 gousses d'ail,
  • 1 verre de bouillon,
  • 1 cuillère d'herbes de provence,
  • thym et romarin frais,
  • Huile d'olive,
  • sel, poivre
  1. Saler et poivrer les filets, ajouter les herbes de provence et le porto. Laisser reposer au frais pendant 3-4 heures.
  2. Dans une sauteuse, faire chauffer 2 cuillères à soupe d'huile d'olive. Faire dorer la viande pendant 3 minutes.
  3. Ajouter l'oignon découpé en petits morceaux, les gousses d'ail entières, le thym et le romarin. Continuer la cuisson pendant 3-4 minutes.
  4. Ajouter le porto utilisé pour la marinade, ensuite le bouillon.
  5. Couvrir, baisser le feu et faire cuire pendant 45 minutes.
  6. Après ce temps, augmenter le feu et laisser réduire le jus jusqu'à obtenir la consistance désirée. 
  7. Passer la sauce au chinois.
  8. Servir la viande avec du riz, accompagnée de la sauce au porto.

 

Smacznego / Bon appétit!

Magda