Moje coolinarne podró¿e : smaki, przyprawy, kolory, zapachy czyli mniej lub bardziej udane eksperymenty. Zdjecia i opisy zamieszczone na tym blogu sa wlasnoscia autora i zabrania sie ich kopiowania, przetwarzania lub ich wykorzystywania bez mojej zgody. Osoby lub firmy zainteresowane wspolpraca ze mna prosze o kontakt na adres coolinarneeksperymenty@gmail.com
O autorze
Tagi
Durszlak.pl Wykrywacz smaku - www.wykrywacz-smaku.pl Print Friendly and PDF Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
zBLOGowani.pl
poniedzia³ek, 28 kwietnia 2014

Potage des lentilles, pancetta et thym frais

Kwiecien plecien… Po cudownie wiosennej pogodzie przyszedl czas na iscie jesienna pluche. Szkoda tylko, ze wlasnie teraz, kiedy przygotowujemy nasz przedluzony weekend w Pirenejach :-/. No ale nie o tym chcialam… Wraz z niskimi temperaturami i deszczem wrocila mi ochota na zupy : cieple, pozywne i sycace. A ze soczewicy dawno juz na moim stole nie bylo, postanowilam wykorzystac zielona soczewice, ktorej resztki spogladaly na mnie z szafki tesknym wzrokiem ;-).  Do tego kilka plasterkow pancetty, marchewka, seler naciowy i duuuzo swiezego tymianku i gotowe!

Skladniki na 4 porcje :

  • 150g zielonej soczewicy,
  • 1 duza marchewka,
  • 1 galazka selera naciowego,
  • 1 cebula,
  • 3 zabki czosnku,
  • 6 plasterkow pancetty (moze byc bekon),
  • 4 duze lyzki koncentratu pomidorowego,
  • kilka galazek swiezego tymianku,
  • oliwa z oliwek,
  • sol, pieprz
  1. Soczewice zalewamy zimna woda, doprowadzamy do wrzenia i gotujemy przez 4 minuty. Odcedzamy soczewice.
  2. W tym samym garnku rozgrzewamy 3 lyzki oliwy z oliwek i podsmazamy na niej przez ok 5 minut drobno posiekana cebule, czosnek i pancette.
  3. Po tym czasie do garnka wrzucamy marchewke pokrojona w rondelki, pokrojony seler naciowy, tymianek i wczesniej podgotowana soczewice. Dodajemy 2 lyzki oliwy z oliwek i dusimy na malym ogniu przez 2-3 minuty.
  4. Dolewamy 1,5 litra wody, dodajemy przecier pomidorowy i doprawiamy pieprzem.
  5. Gotujemy pod przykryciem na wolnym ogniu przez ok 35 minut. Na koniec doprawiamy sola.

 

 

Recette en français

Pour 4 personnes:

  • 150g de lentilles vertes,
  • 1 carotte,
  • 1 branche de céleri,
  • 1 oignon,
  • 3 gousses d'ail,
  • 6 tranches de pancetta (ou de bacon),
  • 4 cuillères à soupe de concentré de tomates,
  • quelques branches de thym frais,
  • huile d'olive,
  • sel, poivre,
  1. Dans une casserole, mettre les lentilles, les couvrir d'eau et porter à ébulltion. Laisser cuire pendant 3 minutes, ensuite les égoutter.
  2. Dans la même casserole, faire chauffer 3 cuillères à soupe d'huile d'olive. Faire revenir  pendant 5 minutes les oignons, les gousses d'ail et la pancetta finement hachés.
  3. Ajouter 2 cuillères d'huile d'olive et les carottes en rondelles, le céleri coupé en petits morceaux, le thym et les lentilles précuites. Couvrir avec 1,5l d'eau. Poivrer.
  4. Couvrir et laisser cuire à feu doux pendant 35 minutes. Assaisonner avec du sel.

 

Bon appétit // Smacznego!

Magda

niedziela, 27 kwietnia 2014

Tomates printanières farcies aux crudités

Pomo d'oro czyli zlote jablko. Czerwoniutkie, zielone, czarne czy zolte, male koktajlowe czy bawole serca - pomidorowe giganty. Pachnace sloncem i pelne witamin, antyutleniaczy i innych cennych dla organizmu elementow… Niezastapiony skladnik letnich salatek, mizerii, chlodnikow. Chyba nie musze Was dluzej zachecac do przygotowania mojej dzisiejszej propozycji : pomidora - niespodzianki ;-)

Skladniki na 4 porcje :

  • 4 duze, dojrzale pomidory,
  • 1/2 czerwonej papryki,
  • 1 lodyzka selera naciowego,
  • 4 rzodkiewki,
  • 1/2 czerwonej cebuli,
  • 3 lyzki drobno posiekanej natki pietruszki,
  • 4 lyzeczki majonezu,
  • 4 lyzki twarozku,
  • sol, pieprz,
  1. Malym nozykiem wycinamy delikatnie gniazdo nasienne, zalewamy pomidory goraca woda. Obieramy je ze skorki.
  2. Przy pomocy lyzeczki delikatnie wyjmujemy pomidorowy miazsz.
  3. W salaterce mieszamy natke pietruszki i drobno pokrojone warzywa : papryke, rzodkiewki, cebule i seler naciowy.
  4. Dodajemy majonez i twarozek. Doprawiamy sola i pieprzem.
  5. Delikatnie napelniamy pomidory wczesniej przygotowanym farszem. Odstawiamy na pol godziny do lodowki.
  6. Dobrze schlodzone pomidory podajemy z zielona salata.

 

Recette en français

Pour 4 personnes:

  • 4 tomates à farcir,
  • 1/2 poivron rouge,
  • 4 radis,
  • 1/2 oignon rouge,
  • 1 branche de céleri,
  • 3 cuillères à soupe de persil finement haché,
  • 4 cuillères à café de mayonnaise,
  • 4 cuillères à soupe de fromage frais,
  • sel, poivre,
  1. Avec la pointe d'un couteau enlever la pédoncule de chaque tomate, les plonger pendant 10-20 secondes dans de l'eau bouillante. Retirer les tomates et les plonger dans de l'eau froide. Enlever la peau.
  2. A l'aide d'une petite cuillère vider les tomates en enlevant délicatement la chair.
  3. Découper en petits cubes le poivron, oignon, radis et céleri blanche. 
  4. Mélanger dans un bol les crudités, persil, mayonnaise et fromage frais. Assaisonner avec du sel et poivre.
  5. Farcir les tomates avec notre préparation. Réserver au frigo pendant 30 minutes.
  6. Servir les tomates bien fraîches, accompagnées de la salade verte.

Bon appétit // Smacznego!

Magda

wtorek, 22 kwietnia 2014

Tiramisù aux fraises

Truskawkowo mi :-). Kiedy slodziutkie truskawki pojawiaja sie na rynku to znak, ze zima na dobre juz za nami! Kocham je w kazdej postaci (no, moze oprocz truskawkowych lodow ze sklepu) : ze smietana i cukrem, w babcinej drozdzowce z kruszonka, w pierogach, nalesnikach no i oczywiscie… prosto z krzaka ;-). Wczorajszy deser powstal z polaczenia tradycyjnego tiramisù (o ktory A. upominal sie od co najmniej 2 tygodni) i mojej milosci do czerwoniutkich truskawek. Efekt jest rewelacyjny. Wiosenna swiezosc w polaczeniu z kremowa masa z mascarpone. Idealne polaczenie dla prawdziwego lasucha.

Skladniki na 4 porcje :

  • 500g dojrzalych truskawek,
  • 150g  serka mascarpone,
  • 150ml smietany kremowki,
  • 1 zoltko,
  • 1 laska wanilii,
  • 3 lyzki cukru,
  • opcjonalnie : pare listkow miety,
  • kilka ciasteczek : kocie jezyczki, biszkopty lub jak w moim przypadku paluchy z ciasta francuskiego*
  1. 350g truskawek+1 lyzka cukru miksujemy w blenderze.
  2. Smietane ubijamy na sztywna piane.
  3. Zoltko ucieramy z reszta cukru. Dodajemy mascarpone i ziarenka wanilii. 
  4. Dodajemy ubita smietane i delikatnie mieszamy.
  5. Odstawiamy na pol godziny do lodowki.
  6. Pozostale truskawki kroimy w drobna kostke, dodajemy pare listkow miety.
  7. Do pucharkow wlewamy warstwe musu z truskawek (okolo 2-3 lyzki), nastepnie warstwe kremu mascarpone, 2-3 lyzki musu z truskawek, krem mascarpone i konczymy warstwa pokrojonych w kostke truskawek.
  8. Odstawiamy do lodowki na godzine. 
  9. Podajemy razem z ciasteczkami, ktore maczamy w kremowo-truskawkowej mieszance.

*Ciasto francuskie tniemy na paski o szerokosci ok 2cm, skrecamy je w spiralke, pieczemy w piekarniku (200°C) przez ok 10 minut.

 

Recette en français

Pour 4 verrines :

  • 500g de fraises,
  • 150ml de crème fleurette,
  • 150g de mascarpone,
  • 1 jaune d'oeuf,
  • 2-3 cuillères à soupe de sucre,
  • 1 gousse de vanille,
  • quelques gâteaux pour accompagner le dessert : biscuits à la cuillère, langues de chats, bandes de pâte feuilletée cuites au four), etc,
  • quelques feuilles de menthe en option
  1. Mixer 350g de fraiser avec 1 cuillère de sucre.
  2. Battre la crème fleurette en chantilly.
  3. Blanchir le jaune d'oeuf avec 2 cuillères de sucre. Ajouter le mascarpone et les graines de vanille. Bien mélanger.
  4. Ajouter la chantilly et mélanger délicatement. Mettre au frigo pendant 30 min.
  5. Couper le reste de fraises entières en petits cubes. Ajouter quelques feuilles de menthe.
  6. Dans une verrine, verser 2-3 cuillères de coulis de fraises, ensuite une couche de crème mascarpone, encore 2-3 cuillères de coulis, une autre couche de crème et finir avec des fraises en cubes. 
  7. Garder au frigo pendant une heure. Servir frais avec les gâteaux.

Smacznego // Bon appétit!

Magda

niedziela, 20 kwietnia 2014

Pâté de volaille maison

Swiateczna atmosfera zagoscila na wiekszosci blogow. Wielkanocnie bedzie i u mnie :-). Skuszona apetycznymi przepisami i zdjeciami, postanowilam po raz pierwszy w zyciu zrobic pasztet. Zupelnie przez przypadek trafilam na drobiowe watrobki, o ktore nielatwo w tutejszych sklepach. Nie mialam wiec wymowki, w ruch poszly kulinarne blogi i ksiazki z przepisami. Jak zwykle pokombinowalam i oto co z tego wyszlo :-). A wyszlo pysznie! A w domu zapachnialo polska, tradycyjna Wielkanoca.

  • 4 cale uda z kurczaka,
  • 300g swiezych watrobek drobiowych,
  • 250g boczku,
  • 1 marchewka,
  • 1 galazka selera naciowego,
  • cebula,
  • 2 jajka,
  • 1 bulka,
  • 3 zabki czosnku,
  • ziele angielskie, liscie laurowe,
  • sol, pieprz,
  • ziola lub przyprawy wedlug uznania*
  • maslo, bulka tarta,

*z podanych proporcji zrobilam 2 pasztety : jeden z tymiankiem i rozmarynem (po lyzce kazdego z ziol), drugi z porto (1/4 szklanki).

 

  1. Do garnka wkladamy : umyte udka, obrana i przekrojona na pol marchewke, obrana cebule i seler naciowy. Zalewamy woda, doprawiamy sola, pieprzem, zielem angielskim i lisciem laurowym. Gotujemy przez godzine. Odtawiamy do calkowitego przestygniecia.
  2. Obieramy mieso z udek.
  3. Watrobke oczyszczamy z blonek, zalewamy woda i gotujemy przez 5 minut.
  4. Bulke zalewamy odrobina bulionu, ostawiamy, az zupelnie zmieknie.
  5. Boczek kroimy na drobne kawalki
  6. W maszynce do mielenia miesa, na najdrobniejszych oczkach mielimy mieso z kurczaka, watrobke, warzywa z bulionu, czosnek, boczek i zmoczona bulke.
  7. Dodajemy 2 jajka, zalewamy chochelka bulionu, dokladnie mieszamy.
  8. Dodajemy ziola, przyprawy lub porto. Mieszamy.
  9. Naczynie zaroodporne lub jednorazowa foremke z aluminium nacieramy maslem, posypujemy bulka tarta. Przekladamy do niego miesna mase.
  10. Pasztet pieczemy w piekarniku w 165°C przez godzine.

Recette en français 

  • 4 cuisses de poulet,
  • 300g de foie de volaille,
  • 250 de lardons nature,
  • 1 carotte,
  • 1 branche de céleri,
  • 1 oignon,
  • 3 gousses d'ail,
  • 2 oeufs,
  • 2 tranches de pain de mie ou un bout de baguette,
  • feuilles de laurier, 
  • sel, poivre,
  • épices ou herbes pour parfumer le pâté selon vos préférences*
  • beurre et chapelure,

*avec les quantités indiquées, j'ai fait 2 pâtés : au thym et romarin frais et l'autre au porto (1/4 de verre).

  1. Dans une cocotte mettre les cuisses de poulet, carotte coupée en deux, branche de céleri, oignon. Couvrir d'eau, saler, poivrer et ajouter les feuilles de laurier. Faire cuire à feu moyen pendant 1 heure. Laisser refroidir.
  2. Détailler la viande en petits morceaux.
  3. Nettoyer les foies, enlever les membranes. Faire cuire à feu moyen durant 5 minutes.
  4. Faire tremper le pain dans une petite quantité de bouillon. 
  5. Passer la viande, les foies, les légumes cuits, les lardons et le pain dans un hachoir à viande.
  6. Ajouter les oeufs, 1 louche de bouillon et les herbes/épices. Saler, poivrer. Bien mélanger.
  7. Mettre notre préparation dans un moule à cake ou un ramequin préalablement beurré et saupoudré de chapelure.
  8. Faire cuire au four à 165°C pendant 1 heure.

 

Smacznego // Bon appétit!

Magda

pi±tek, 18 kwietnia 2014

Spaghetti à la sauce au chou-fleur

Czesto na ciekawe przepisy trafiamy zupelnie przypadkiem. Tym razem byly to babskie, wieczorne pogaduchy na temat wspomnien ze studenckich czasow. Oczywiscie nie obeszlo sie bez tematow kulinarnych czyli jak zjesc dobrze i tanio :-). Jedna ze znajmych , rodowita Wloszka, wspomniala wtedy o oryginalnym polaczeniu makaronu z kalafiorem, ktore bardzo mnie zaciekawilo. Dlugo nosilam sie z tym, zeby przygotowac to danie w domu. A ze moj A. fanem kalafiorowego smaku (i szczegolnie zapachu) nie jest, podjecie tego kulinarnego wyzwania zajelo mi troche czasu. Konkurs Malmy zmobiizowal mnie do dzialania i tak oto powstal ten przepis. Przepis, ktory okazal sie rewelacyjnym odkryciem! Na pewno jeszcze nie raz zagosci na naszym stole :-)

Skladniki na 4 porcje :

  • makaron spaghetti z Malmy,
  • pol nieduzego kalafiora,
  • 2 zabki czosnku,
  • 2 lyzki gestej smietany,
  • 2 lyzki posiekanej zielonej pietruszki,
  • parmezan,
  • sol, pieprz, galka muszkatolowa,
  1. Kalafior dzielimy na rozyczki, myjemy pod biezaca woda i gotujemy w osolonej wodzie do miekkosci.
  2. Odcedzamy kalafior i zachowujemy szklanke wody z gotowania.
  3. W blenderze miksujemy kalafior razem z woda z gotowania, smietana, 2 zabkami czosnku i pietruszka. 
  4. Sos przelewamy do garnka, doprawiamy sola, pieprzem i galka muszkatolowa, gotujemy na wolnym ogniu przez okolo 5 minut.
  5. W miedzyczasie gotujemy spaghetti z Malmy.
  6. Makaron podajemy razem z goracym sosem kalafiorowym. 
  7. Przed podaniem posypujemy parmezanem.

Recette en français

Pour 4 personnes:

  • un demi chou-fleur,
  • 2 gousses d'ail,
  • 2 cuillères à soupe de crème fraîche,
  • 2 cuillères à soupe de persil frais,
  • parmesan,
  • sel, poivre, noix de muscade
  • spaghetti,
  1. Faire cuire le chou-fleur dans de l'eau salé. Réserver un verre d'eau de cuisson.
  2. Dans un blonder, mixer le chou-fleur, l'ail, la crème , le persil et l'eau de cuisson pour obtenir une sauce assez épaisse.
  3. Dans une petite casserole, faire réchauffer la sauce à feu doux pendant 5 minutes. Assaisonner avec du sel, poivre et noix de muscade. 
  4. Faire cuire les pâtes al dente.
  5. Servir les pâtes avec la sauce. Saupoudrer avec du parmesan.

 

Smacznego // Bon appétit,

Magda


¶roda, 16 kwietnia 2014

Salade de penne farcies au pesto

Wraz z wiosennym sloncem wrocil mi apetyt ta wszelkiego rodzaju salatki. Bo i szybkie w przygotowaniu, i pelne witamin i co najwazniejsze, praktyczne na wszelakie pikniki w plenerze. 

Dzisiejsza salatka w powodzeniem nadaje sie na pozywny obiad nawet na kogos o wilczym apetycie ;-).  Tym razem w roli glownej makaron penne z Malmy nadziewany 2 rodzajami pesto (niedlugo na blogu o tym, jak przygotowac domowe pesto) i piers z kurczaka w papilotach. Do tego duzo tymianku i cytryny i juz nam pachnie sloneczna Prowansja!

W przepisie wymienie jedynie skladniki, ktorych uzylam do przygotowania tej salatki. Ich ilosc zalezy od pojemnosci waszego zoladka ;-)

Skladniki:

  • salata,
  • pomidory,
  • ogorek,
  • makaron penne z Malmy,
  • pesto (ja uzylam dwoch : pesto z bazylii i z suszonych pomidorow),
  • piers z kurczaka,
  • oliwki,
  • tymianek,
  • cytryna,
  • parmezan,
  • sol, pieprz, oliwa z oliwek
  1. Makaron gotujemy al dente i odstawiamy na kilkanascie minut, az przestygnie.
  2. Piers z kurczaka solimy, pieprzymy, nacieramy swiezym tymiankiem i kilkoma kroplami cytryny. Zawijamy w papier aluminiowy. Papiloty wkladamy do rozgrzanego piekarnika (200°) na 25 minut.
  3. Makaronowe rurki nadziewamy pesto przy pomocy rekawa cukierniczego.
  4. Z oliwy i soku z cytryny (1 lyzka soku na 3 lyzki oliwy) przygotowyjemy sos vinaigrette, doprawiamy tymiankiem, sola i pieprzem. 
  5. W salaterce mieszamy salate, pokrojone pomidory, ogorka, oliwki, pokrojone w plasterki mieso z kurczaka i makaron. Polewamy sosem vinaigrette. 
  6. Posypujemy startym parmezanem i podajemy ze swieza bagietka.

 

 

Recette en français

Ingrédients* :

  • salade,
  • tomates,
  • concombre,
  • olives dénoyautées,
  • penne
  • pesto (j'ai utilisé 2 sortes de pesto : au basilic et aux tomates séchées),
  • blanc de poulet,
  • thym frais,
  • citron,
  • parmesan,
  • huile d'olive,
  • sel, poivre
  1. Cuire les penne al dente. Laisser refroidir.
  2. Assaisonner la viande de poulet avec du thym, quelques gouttes de jus de citron, sel et poivre. Faire cuire en papillotes pendant 25 minutes à 200°C.
  3. A l'aide d'une poche à douille, farcir les penne avec du pesto.
  4. Préparer une vinaigrette avec de l'huile d'olive et le jus de citron. Assaisonner avec du sel, poivre et thym frais.
  5. Dans un grand saladier, mélanger la salade, les tomates coupées en quartiers, le concombre en rondelles, les olives, le blanc de poulet en tranches et les pâtes farcies.
  6. Assaisonner avec de la vinaigrette, saupoudrer avec du parmesan râpé et servir frais.

*les quantités sont à adapter selon votre appétit ;-)

 

 

Smacznego // Bon appétit!

Magda

 
1 , 2